خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





آموزش و تحلیل فنون جیت کان دو: ضربات مشت (قسمت پنجم)

    پشت­مشت

        در جیت­کان­دو ضربه پشت­مشت یک اصل مهم در مبارزه محسوب می­شود.

       در بسیاری از سبک­های رزمی، یا از این ضربه استفاده نمی­شود (به عنوان مثال این ضربه در مسابقات کیک­بوکسینگ خطا است) و یا استفاده نادرستی از این ضربه پرقدرت به عمل می­آید.

       پشت­مشت چشمان، بینی، گیجگاه، گونه و پایین­تنه­حریف را مورد هدف قرارد می­دهد.

    سوال: در جیت­کان­دو چند پشت­مشت داریم؟

    پاسخ: 4 تا. که همگی آنها (به غیر از یک مورد) با دست راست زده می­شوند. 1) بلند 2) متوسط 3) کوتاه 4) معکوس

       زمانیکه می­خواهید از این ضربه استفاده کنید باید به چند اصل مهم توجه فرمایید:

       اول اینکه مشت در ابتدا باید باز و به اصطلاح رها باشد و پس از پرتاب به سمت حریف و در لحظه آخر جمع شده تا سرعت و قدرت همزمان وارد گردد.

       مورد دوم درباره گارد شما در هنگام اجرای این ضربه است. اگر پشت­مشت را به صورت حریف می­زنید باید دست عقبتان از سینه، شکم و میان­تنه شما محافظت کند ولی اگر پشت­مشت را به میان­تنه حریف وارد می­کنید دست دیگر باید از صورت شما محافظت کند.

       دلیلش این است که در حال اجرای پشت­مشت، باید دست ضربه­زننده کمی به عقب رود تا همانند یک تیر از کمان رها شود و این امر گارد محافظتی شما را باز و تا حدودی شکننده می­کند بنابراین تمرین صحیح پشت­مشت تنها باید با یک گارد بسته انجام شود تا این امر سرلوحه ذهنتان گردد.

       مورد سوم ترکیب کردن پشت مشت هاست. مرتب این شیوه را تمرین کنید:

       (این شیوه تمرین ابداعی من در پشت­مشت است و هر روز در تمرینات مشت­زنی، چند دقیقه را به آن اختصاص می­دهم)

       ابتدا دو کاغذ یا برچسب سفید بر روی کیسه­بوکس خود بچسبانید. اگر کوتاه­قد هستید برچسب اول را کمی بالالر از صورت خود و اگر بلندقد هستید، برچسب را پایین­تر از صورت خود بچسبانید. برچسب دوم را نیز پایین کیسه نصب کنید. برچسب اول را سر حریف و برچسب دوم را پایین­تنه او فرض می­کنیم. اینک اینچنین ضربه بزنید: یک تک پشت­مشت سرعتی قدرتی به صورت حریف (بالای کیسه)، مکث و سپس دو پشت مشت سرعتی -و نه قدرتی- دوباره به سر حریف و اینک یک ضربه پشت مشت قدرتی به پایین تنه حریف (پایین کیسه).

     هدف از این تمرین، ضربه زدن به صورت حریف، گیج کردن و گول زدن وی در ادامه و در پایان، ضربه زدن به نقطه حیاتی وی می­باشد.

     حرف آخر؛ پشت­مشت را جدی بگیرید و برای رسیدن به سرعت و قدرت در این ضربه سخت تمرین کنید. پشت­مشت قوی­تر و انفجاری­تر از چیزی است که خیلی­ها فکر می­کنند!

    *از کتاب "جیت کان دو: فلسفه دفاع" نوشته "احسان صادقی"


    این مطلب تا کنون 13 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ضربه ,پشت­مشت ,حریف ,برچسب ,صورت ,تمرین ,پایین کیسه ,تمرین کنید ,صورت حریف ,ضربه استفاده ,
    آموزش و تحلیل فنون جیت کان دو: ضربات مشت (قسمت پنجم)

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده